8081 alan yritystä valmiina töihin
Kotisivut, verkkokaupat, logon suunnittelu ja paljon muuta...

Yrityksen logon tarkoitus


Logon tärkein tehtävä on auttaa yrityksen asiakkaita muistamaan yritys tai heidän tuote.
Hyvä esimerkki tästä ovat kolajuomat. Kaada yhteen lasiin Coca-Colaa, toiseen lasiin Pepsiä ja laita pullot piiloon. Sokkomaistamalla suurin osa meistä ei osaa erottaa kumpi on kumpi, koska juoman valitsemiseen ei liity mitään mielikuvia. Mutta jos laseissa olisi brändien logot, meillä jokaisella olisi välittömästi ajatus, siitä kumman lasin valitsisimme.


Yrityksesi logo toimii myös samalla tavalla. Se auttaa asiakasta muistamaan tunteita ja kokemuksia, jotka liittyvät yritykseesi. Jos kanssakäymiset ovat olleet positiivisia, asiakkaat hyvin todennäköisesti palaavat luoksesi kun tarvitset palvelua tai tuotetta uudestaan. Onko sinulla tuote tai palvelu kuten Coca-Cola, joka on helppo sekoittaa kilpailijan vastaavaan? Tarvitset logon.


Mitä logo ei tee?

Otetaan esimerkiksi toisenlainen yritys.

Tutullasi on koirahoitola. Kun hän käynnisti yritystoimintansa, hän tuotti satoja flyereita, joita hän jakeli naapurustossaan. Hän ei pelkästään pudottanut niitä postilaatikosta vaan pyrki käymään keskusteluja koirien omistajien kanssa ja kertomaan heille miten hän voisi auttaa. Useat naapurit ostivat hänen palveluitaan.

Tuttusi pyörittää siis liiketoimintaa jota kukaan muu ei naapurustossa tarjoa. Tarvitseeko hän logon? Siihen on vähän hankalampi vastata.

Logo ei voi luoda positiivisia kanssakäymisiä potentiaalisille asiakkaille kuten tuttusi teki kun hän kiersi naapurustossa juttelemassa koirien omistajille. Logo ei myöskään voi kertoa hänen tarinaansa hänen puolestaan. Mutta se voi edustaa molempia näitä asioita, kunhan asiakas on ensin tutustunut yritykseen.

Tuttusi voi siis toistaiseksi päättää olla sijoittamatta logon suunnitteluun, koska hän on vasta käynnistämässä liiketoimintaansa ja hänen on helppo löytää uusia asiakkaita. Mutta myöhemmin kun hänen liiketoimintansa kasvaa, hänen todennäköisesti kannattaa panostaa logon suunnitteluun ja hankkia omaperäinen logo yritykselleen.


Tarvitset logon jos

  • Haluat näyttää ammattimaisemmalta
  • Sinulla on yksi tai useampi kilpailija ja haluat erottua joukosta ja tulla huomatuksi
  • Sinulla on käyntikortti, verkkosivusto tai muuta markkinointimateriaalia ja haluat näyttää pätevyytesi
  • Haluat asiakkaidesi muistavan sinut