Uuden asiakasprojektin hankkiminen voidaan yksinkertaistamisen vuoksi jakaa kahteen vaiheeseen. Potentiaalisen asiakkaan löytämiseen ja hänen kanssaan sopimuksen solmimiseen. Nerot.fi tekee ensimmäisestä vaiheesta helppoa, sillä meiltä löydät jatkuvasti ostoikkunassa olevia potentiaalisia asiakkaita. Tämän jälkeen on kuitenkin jäljellä vielä oman osaamisen myyminen. Tässä artikkelissa annamme vinkkejä, joiden avulla saat enemmän kauppaa aikaiseksi.
Toimeksiantaja on kiinnostunut kuuleman miten projekti hoidetaan, jos hän päätyy valitsemaan tarjouksesi. Yksilöity ja selkeä tarjous kertoo, että tiedostat projektin vaatimukset ja sinulla on ammattitaito sen suorittamiseen. Tarjouksessa on eroteltu eri työvaiheet, kustannukset, mahdolliset lisäkustannukset ja mitä tapahtuu projektin valmistumisen jälkeen. Lue miten kirjoitat hyvän tarjouksen
Toimeksiantajat ovat usein kiireisiä, eikä projektin toteuttaminen ole välttämättä tärkein prioriteetti. Tämän vuoksi on tärkeää olla aktiivisesti yhteydessä toimeksiantajaan hänen ilmoittamilla yhteydenottotavoilla. Pelkästään sähköpostitse jätetty tarjous voi hautautua postilaatikon pohjalle, mutta muistuttamalla siitä sopivaan aikaan, voi suoraan poikia ostopäätöksen. Muista siis aktiivisesti olla yhteydessä toimeksiantajaan ja kysyä ostopäätöstä.
Kannustamme mahdollisimman tehokkaaseen myyntityöhön ja kauppojen syntymiseen. Sen vuoksi kaikki toimeksiantoon tarvittavat tiedot ovat saatavilla, emmekä rajoita kontaktointia pelkästään sähköiseen kommunikointiin palvelussamme. Monikanavainen kontaktointi on aina tehokkaampaa kuin pelkästään tarjouksen jättäminen palvelumme välityksellä. Esimerkiksi puhelimella kontaktointi antaa paremman kuvan tekijästä kuin pelkkä sähköinen viestintä. Käytä siis rohkeasti kaikkia käytössä olevia keinoja toimeksiantajan kontaktointiin ja kokeile mikä toimii sinulle parhaiten.
Jokainen tehty tarjous ja asiakkaan kanssa käyty keskustelu projektin toteuttamisesta kehittää osaamistasi eteenpäin. Vaikka kauppoja ei syntyisikään on sinulla mahdollisuus kysymällä selvittää miksi tarjouksesi ei tullut valituksi tällä kertaa. Tämä auttaa sinua kehittämään myyntiprosessiasi ja ymmärtämään miten tulevaisuudessa saat paremmin kauppoja solmittua.